Cantus Savoniorum ja muuta kielellistä herkkua Savon kielen seuran 30-vuotisjuhlajulkaisussa

Savolaisen ei tarvita maailmalla piilotella juuriaan. Ne voi kuuluttaa julki vaikkapa Savolaisen laulun kansainvälisellä versiolla.August Ahlqvist Oksasen sanoittaman maakuntalaulun sanat 11 kielellä sisältyvät Savon kielen seuran 30-vuotisjuhlakirjaan ”Joutavilla joettae se tietättää”. Professori Anton Leikola on kääntänyt yleisimmin lauletut neljä säkeistöä sanat latinaksi, englanniksi, ranskaksi, saksaksi ja italiaksi. Muut käännökset ovat ruotsiksi, viroksi ja liettuaksi.

Täyspitkän savonnuksen laulusta on tehnyt Matti Lehmonen ja hiukan lyhemmän karjalankielisen Manssilan Bunukku. Usein kyselty Jahvetti Kilpeläisen savonnus (1942) Marseljeesista on niinikään kirjassa mukana.

Juhlajulkaisussa on kielellistä herkkua kuten yljpiäviäntäjä Unto Eskelisen nimikkorunon joka kertoo että ”tämä on sen lajin lupsakkoo, joka jättää arvuulle varroo” . Savon murremestarilta Irja Turuselta on niinikään useita uusia värssyjä. Tiina Kemppainen neuvoo käestä pittäen miten kalakukko tehhään ja miten pittää toimia jos kuori rupeaa uunissa reppeillemään. Sitten voipi hyvillä mielin istua pöytään kuuntelemaan Eila Ollikaisen opastusta savolaisesta menusta.

Savon kielen seura on perustettu 1982 eli toiminut kolme vuosikymmentä. Joutavilla jottae se tietättää –kirjaa (98 sivua, 130 valokuvaa) on ostettavissa seuran rahastonhoitaja Raija Uhlbäck puh. 050 917 4462 (hinta  10  euroa + postikulut), heinäkuussa Kuopion murretorilla.

Jootavallajottae