Savon kielen seura toivoo yliopistoilta murretutkimusta

Savon kielen seuran vuosikokoukseen 19.3. 2011 Pohjois-Savon liiton Maakuntasalissa osallistui 15 seuran jäsentä. Kokous hyväksyi viime vuoden toimintakertomuksen, tilinpäätöksen ja myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja muille tilivelvollisille. Samoin hyväksyttiin kuluvan vuoden toimintasuunnitelma sekä tulo- ja menoarvio. Jäsenmaksuksi hyväksyttiin 15 euroa henkilöjäseneltä, 30 euroa yhteisöjäseneltä ja 150 euroa kannatusjäseneltä.

Seuran puheenjohtajaksi valittiin professori Osmo Hänninen. Erovuoroisista hallituksen varsinaisista jäsenistä Aune Räsänen Vehmersalmelta ja Olavi Rytkönen Kuopiosta olivat ilmoittaneet, etteivät ole enää käytettävissä tehtäviin ja heidän tilalleen valittiin Tuula Ollila ja Veijo Martikainen Kuopiosta. Erovuoroiset hallituksen jäsenet Anna-Liisa Happonen, Seppo Kononen ja Matti Lehmonen valittiin uudelleen.

Hallitukseen uusiksi varajäseniksi valittiin Pentti Pasanen Itä-Suomen yliopiston ympäristötieteiden laitokselta ja Eeva-Riitta Jäntti Tuusniemeltä sekä erovuoroiset Marianna Falkenberg, Marja-Riitta Saastamoinen ja rahastonhoitaja Raija Uhlbäck uudelleen. Toiminnantarkastajaksi valittiin Sylvi Tiihonen ja varalle Asko Ruuskanen.

Keskustelussa esitettiin toivomus että Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopistojen suomen kielen laitoksilla tehtäisiin opinnäytetöinä savon murteen tutkimusta. Seuran murretutkimusrahastolle ei ole ilmaantunut alun perin tarkoitettua käyttöä.