Mies meni, kirja tulee

Runokirja_kannet_press_1

Kotiseutuneuvos    Unto Eskelinen(1921-2013) oli sanojen mies,  jonka runosuoni pulppusi ehtymättömänä yli seitsemän vuosikymmenen ajan.

Harvalla runoilijalla on riittänyt voimaa ja intoa moiseen, mutta Untolla riitti. Vielä yli kahdeksankymmenen iässä hän sanoitti tangoja ja luritteli lemmestä samaan tapaan kuin suuri saksalainen runonruhtinas Johan Wolfgang von Goethe pari vuosisataa ennen häntä.

Viimeiset julkaistut runonsa Unto Eskelinen kirjoitti 91 vuoden iässä Savon kielen seuran 30-vuotisjuhliin vuoden 2012 keväällä.  Aiheena oli tälläkin kertaa rakkaus– rakkaus savon kieleen.

Eskelisen runoista on julkaistu aiemmin pari  valikoimaa,  yksi  Kuopiossa, toinen Maaningalla, joka oli neuvoksen toinen kotipaikkakunta. Savon kielen seurassa on muhinut jo vuosia ajatus laajemmasta runojulkaisusta, jossa kattavasti tuotaisiin esille Eskelisen monipuolisuus runoilijana.

Vuonna 2013 päästiin jo alustavasti sanoista tekoihin, kun Itä-Suomen yliopiston suomenkielen opiskelijat Anniina Pellikka ja Laura Tuomainen luetteloivat ja kirjoittivat digitaaliseen muotoon Unton runot, jotka ovat säilyneet liki täydellisinä siististi mapitettuina aina ajalta ennen sotaa.

Varsin pian suomen kielen lehtori Katri Ahokas kokosi valtaisasta aineistosta runoja noin 200-sivuiseen antologiaan, jossa nähdään koko vuodenkierto runoilijan silmin.  Oman  aikansa  vaati rahoituksen hankkiminen, mutta kun kymmenkunta sponsoria oli saatu hankkeen tueksi, loppu on edennyt taas sukkelasti. Teknisestä toteutuksesta on vastannut kuopiolainen kirjapaino Grano.

4410980_

192-sivuinen kokoelma on saanut nimekseen teoksen päätösrunon mukaan Mies menee, laulu jää. Savon kielen seuran hallituksessa teoksesta on päätetty ottaa ensi alkuun 600 kappaleen painos. Syksy on perinteisesti uusien kirjojen aikaa,  ja siltä pohjalta seurakin uskoo ja toivoo, että suuren savolaisen runoilijan muistoa kunnioittava teos nousisi loppuvuoden bestselleriksi erityisesti täällä kotimaakunnassa.
Seppo Kononen