Italialainen maahanmuuttaja Savon murremestariksi

Savolainen viäntäminen muutti kertaheitolla luonnettaan, kun napolilaissyntyinen Paco Nucci astui Savon murremestarikilpailun areenalle.   Hän kuvaili huumorilla saapumistaan Suomeen 26 vuotta sitten ja linja-auton ikkunasta avautunutta yhtäjaksoista ”kuusi-järvi-koevu-kuusi-järvi-koevu-kuusi”-maisemaa. Vastaanotto  savolaispitäjässä oli hiukan toisenlainen kuin tämän päivän maahanmuuttajilla, ja tulija sanoikin hetkessä menettäneensä sydämensä savolaisille, joiden ”yläleuka kiäntyy vasemmalla ja alaleuka oekeelle” .

IMG_0334

Paco Nucci esitti  voittotuuletuksena torneja maailmalta käsillä seisten

Tunne on ollut molemminpuolinen, sillä eilen Paco Nucci puhui itsensä Savon murremestariksi, ensimmäisenä tittelin ulkomaalaisperäisenä voittajana. Tuomaristo kiitti Nuccia luovasta murteen käytöstä ja kansainvälisestä meiningistä. Englantiakin voi puhua savolaisittain.   Myös murrekilpailua seurannut satapäinen yleisö oli voittajasta yksimielisiä, vaikka kaikki murremestarikilpailun kilpailuesitykset arvioitiin korkeatasoisiksi.

Savon kielen seuran 15. kerran järjestämässä kilpailussa Savon murremestarin tittelistä kilpailivat Salme Harjunen Säyneisistä, Jouko Hiltunen Lapinlahdelta, Tarja Kröger Kuopiosta, Mikko Kiio Kangasalalta ja Eila Tikkanen Iisalmesta.

IMG_0326

Mikko Kiio soitteli lehdellä kuin lapsena ennen

Useimmat muistelivat menneitä aikoja. Vesannolla lapsuutensa viettänyt oli Mikko Kiio oli tuunannut  huonekasvista pihaleikeissä käytetyn piharatamon lehden malliseksi soittimeksi, jolla hän esitti Kallavesj-laulun lintujen äänillä täydentäen. Jouko Hiltunen lupasi korjata rikkoutuneen kanteleen kielen.

Tanssijanakin esiintynyt   Paco Nucci tuuletti voittoa esittämällä käsillä seisoen kuuluisia torneja maailmalta, ja matka päättyi tietysti Puijon torniin.

Murremestari Paco Nucci sai kutsun esiintyä ensi kesänä Kuopion murretorilla ja osallistua vuoden kuluttua heimojen väliseen murteella puhumisen SM-kilpailuun savolaisten edustajana.

IMG_0331

Savon 15. murremestarikilpailun kilpailijat (vasemmalta) Niilo Kiio, Tarja Kröger, Salme Harjunen, Jouko Hiltunen, mestaruuden voittaja Paco Nucci ja Eila Tikkanen.