Ukko-Brofeldtin hengessä

Iisalmen vanhan maaseurakunnan kirkko, Kustaa Aadolfin kirkko, oli itseoikeutettu paikka sille savolaiselle iltakirkolle, jossa Herran sanaa julistettiin selevällä savolla sunnuntaina syyskuun 10. päivänä.

Näin siksi, että jykevän ristikirkon saarnastuolista ja alttarilta ovat paimentaneet laumaansa verevästä savolaisesta puheenparrestaan tutut kirkkoherrat Theodor Ukko-Brofeldtin hengessä ”Ukko” Brofeldt vuosisata sitten ja Heikki Riihijärvi meidän aikanamme. Kirkon kupeella lepää haudoissaan joukko savolaisen kirjallisuuden suuria Ukko-Brofeldtin Jussi-pojasta pappilan renkiin KauppisHeikkiin, Aarno Kellbergiin ja Eino Säisään. Ennen iltakirkkoa Savon kielen seura kävi jättämässä kukkatervehdyksen näille kaikille.

Ilta oli vuoden 2017 kesälle ja syksylle tyypillisesti sateinen. Se ei estänyt kuitenkaan ihmisiä tulemasta kirkkoon, suntio Matti Leppänen laski heitä olleen mukana kaikkiaan 230.

Iisalmen seurakunnan pastori Riitta Auvinen ja Nilsiän rovasti Raili Pursiainen huolehtivat kirkonmenojen valmisteluista ja myös toteuttivat ne: Auvinen liturgina alttarilta, Pursiainen saarnastuolissa. Molemmat tiedettiin jo etukäteen hersyviksi savon puhujiksi. Savoksi käännetyn päivän evankeliumitekstin luki Savon kielen seuran varapuheenjohtaja Tuula Ollila.

Virret korvattiin Anna-Maria Kaskisen vanhoihin suomalaisiin kansanlauluihin laatimilla hengellisillä lauluilla ja urut yläsavolaisella pelimanniorkesterilla, jota johti vieremäläissyntyinen, nyttemmin kuopiolaistunut kansanmuusikko Anna Janka-Murros. Monille oli yllätys, miten vienosti saha soi viulujen ja mandoliinien joukossa. Kirkkokahvit tarjosivat kakun kera yläsavolaiset martat, jotka olivat ottaneet samaisen sunnuntain kirkkopyhäkseen.

Savon kielen seurassa tämänkaltaisesta  savolaisesta messusta on puhuttu pitkään ja nyt se lopulta toteutui. Vaikea sanoa, tuliko meistä parempia ihmisiä, mutta ainakin olo oli hyvä kirkossa istuessa. Ehkäpä tästä tulee perinne, niin toivon ja uskonkin.

Seppo Kononen