Keijo Karhusesta Savon vuoden 2018 murremestari

Naisen nauru väärällä hetkellä on koitunut monen miehen turmioksi, mutta Keijo Karhusen kohdalla tuo nauru osui onneksi kohdalleen. Naisten kauneudenhoitoon tarvittavan valokynän hankinnasta kertovalla jutullaan kuopiolainen ex-poliisi tarinoi itsensä Savon vuoden 2018 murremestariksi Kuopiossa lauantaina maaliskuun 17. päivänä.

Kisapaikalle Kuopion kaupunginkirjastoon saapunut naisyleisö nauroi silmät vesissä Karhusen monivaiheiselle ostosmatkalle, jossa valokynän hakijalla itselläänkään saati kisan miespuolisilla seuraajilla ei ollut etukäteen tietoa, mikä naisväen kaipaama valokynä on ja mihin sitä käytetään.

Karhunen oli jo poliisitoimessaan tunnettu hyvästä supliikistaan samaan tapaan kuin hänen poliisi-isänsäkin. Uusi mestari on sukuselvä savolainen sillä lisäyksellä, että äiti on viipurilaisia. Vuodesta 2017 lähtien Karhunen on ollut mukana Savon kielen seuran hallituksessa. Hän on harrastanut aktiivisesti kirjoittamista ja sopivasti ennen murremestaruutta hän sai valmiiksi ensimmäisen runokokoelmansa Aurinko sammui ihoni alle.

Vuoden 2018 murremestaruuskisaan osallistui seitsemän henkeä, neljä miestä ja kolme naista. Kilpailussa tehtiin iloista historiaa, kun mukaan oli saatu ensimmäistä kertaa savvoo huastava nuori. Vasta 10-vuotias Alma Nucci oli samalla myös ensimmäinen toisen polven edustaja kilpailussa, sillä hänen ”napolinsavolainen” isänsä oli mukana kaksi vuotta sitten ja myös voitti kisan.

Alma Nucci kertoi runomuodossa savolaisesta ja kuopiolaisesta elämänmenosta ja sai raadilta kunniamaininnan reippaasta esityksestään. Muutoin kilpailussa nimetään vain voittaja eikä panna muita esityksiä sen kummemmin paremmuusjärjestykseen. Miksi panisikaan, kun esitykset ovat yleensä hyviä. Savon Sanomat kokosi esityksistä kuvakoosteen, joka on nähtävissä lehden verkkosivuilla.

Keijo Karhusen ja Alma Nuccin lisäksi murrenäytteitään olivat antamassa iisalmelaiset Elina Siirola ja Teemu Oinonen, lapinlahtelainen Jouko Hiltunen ja kuopiolaiset Veikko Itkonen ja Maija Heikkinen.

Tuomaristona olivat Savon kielen seurasta Tuula Ollila ja Auli Poutiainen sekä kolmantena vuoden 2017 murremestari Saara Koskinen. Savon kielen seuran vuosikokouksessa annettiin Seppo Konoselle valtakirja jatkaa seuran puheenjohtajana, ja myös seuran hallitus säilyi pääosin ennallaan.