Antti Heikkinen saarnaa savolaisessa kirkkopyhässä 15.09. 2019

Kirjailija Antti Heikkinen on lupautunut pitämään saarnan savolaisessa kirkkopyhässä, joka Savon kielen seuran aloitteesta pidetään Nilsiän kirkossa sunnuntaina 15.9. 2019

klo 10 alkaen.

Nilsiäläisenä Heikkinen taitaa savon murteen, jota hän on käyttänyt ennakkoluulottomasti myös romaaneissaan. Mitä uskonasioihin tulee, sukujuuriltaankin Heikkinen on Nilsiän suuren körttijohtajan Paavo Ruotsalaisen jälkeläisiä viidennessä polvessa.

Jumalanpalveluksen liturgian toimittaa Nilsiän pappi, rovasti Raili Pursiainen, joka on jo aiemminkin on kääntänyt kirkollisia tekstejä savoksi. Omaa tuttua murrettaan pääsevät käyttämään myös seurakuntalaiset, kun kuopiolainen murremestari Irja Turunen on sepittänyt savoksi tukun virsiä vanhoihin virsisävelmiin. Esilaulajana on Nilsiän pussihousukerho pelimannien säestyksellä. Kerho esiintyy myös jumalanpalveluksen jälkeisessä kahvi- ja jutteluhetkessä seurakuntatalolla.

Savolainen kirkkopyhä on nyt kolmas. Aiemmat ovat olleet Iisalmessa ja Suonenjoella, ja kirkkonkansaakin oli molemmissa mukavasti.