Savon kielen seura r.y toimintakertomus v. 2015

Savon kielen seura r.y  toimintakertomus v. 2015

Savon kielen seuran  33. toimintavuoden merkittävä saavutus  oli   kunniajäsenen kotiseutuneuvos  Unto Eskelisen (1921-2013)  tuotannosta kootun  runokirjan  ”Mies menee, laulu jää”  kustantaminen ja saaminen julki.

Kirjahanke käynnistyi alkuvuodesta 2013 Unto Eskelisen poismenon jälkeen.  Ulla Eskelinen lupasi mieheltään jääneen kirjallisen aineiston korvauksetta julkaisuun käytettäväksi.  Aineisto oli 1940-luvulta lähtien talletettuna koneella kirjoitettuna mapeissa, vihkoissa ja leikkeinä. Seuran  hallituksen jäsenet ryhmittelivät aineiston talkootyönä aihepiireihin. Kesällä 2013 Itä-Suomen yliopiston opiskelijat Annina Pellikka ja Laura Tuomanen kirjoittivat aineiston noin 3000 runoa digitaaliseen muotoon. Loppuvuodesta lehtori Katri Ahokas valikoi aineistosta 180  runoa sisältävän käsikirjoituksen. Teoksen painattamiseen tarvittavia varoja ruvettiin sitten hattu kädessä keräämään, ja aikanaan Unton kanssa yhteistyössä olleet tahot suhtautuivat pyyntöihin myönteisesti.  Pienistä puroista saatiin kokoon painatukseen tarvittava rahamäärä. 600 kappaleen painoksena, 180-sivuinen kirja voitiin julkistaa 14.10.2015 Kuopion museon kahviossa pidetyssä tilaisuudessa.

Murremestareita turuilla ja toreilla

Vuosikokous ja sen yhteydessä  pidetty   14. Savon murremestaruuskilpailu  pidettiin  28.3  Pohjois-Savon Liiton   Maakuntasalissa,   jossa kilpailua  seurasi noin  80 hengen yleisö.  Viidestä kilpailijasta  tuomaristo valitsi  murremestariksi  Hannakaisa Heikkisen Kiuruvedeltä.  Tarjoilusta huolehtivat entiseen tapaan Savon tomerat naiset.  Arpajaisistakin kertyi pientä tuottoa.

Suomen heimot ry  järjestämässä  murteella puhumisen SM-kilpailussa Kajaanissa 8.7  Savon joukkueeseen kuuluivat Hannakaisa Heikkisen  lisäksi  edellisvuosien murremestarit  Jari Känninen ja Matti Korhonen,  henkisenä tukena edellinen SM-voittaja  Lauri Andersin ja joukkueen johtajana  Tuula Ollila.    Hannakaisa Heikkinen   toi  raikkaalla esityksellään   viidennen Suomen mestaruuden Savoon.  Joukkuekilpailun voitto meni  Torniojokilaaksoon  Väylän vaimojen joukkueelle.

Kuopion Murretori  pääsi palaamaan juurilleen remontoidulle Kuopion kauppatorille 16-18.7.  Toritapahtumaa  suosi hyvä sää,  ja yleisöä riitti seuraamaan ohjelmaa.  Avajaispäivään saatiin terveisiä Kajaanin kilpailusta.  Perjantaina esiteltiin siilinjärveläistä UutisjVieterin huumorinumeroa ja  torilla esiintyi myös  virallinen XIII -kylähullu  Arja Huovinen Leppävirran Soinilansalmelta. Kolmipäiväiseksi tiivistynyttä tapahtumaa juonsivat vuorollaan Seppo Kononen, Veikko Huuskonen ja Tuula Ollila.

Hallitus

Hallitus  kokoontui vuoden aikana kuusi kertaa: 19.1, 2.3, 28.3. 11.5, 12.8 ja 26.10.

Kokouspaikkana oli  vuosikokouspäivää lukuun ottamatta Savon Sanomain toimitalon  1. kerroksen kokoustila, ja talo on tarjonnut kokouskahvit.  Hallitukseen kuuluu 10 varsinaista ja 8 varajäsentä.

Jäsenistö

Jäsenmäärä oli  260 , joista 1 kunniajäsen ja  32 ainaisjäsentä,  kirjastoja  6,  yhteisöjäseniä 2,  Aakustin  lahjatilauksia 2.  Uusia jäseniä liittyi  4,  jäsenyydestä  erosi kuoleman kautta  3,  muusta syystä 8.

Tiedottaminen

Jäsenlehti Aakusti  (27vsk)  ilmestyi  4 numeroa  40-42 -sivuisena.  Lehden taitaa Jukka Nykänen.  Aakustin palstat ovat avoinna varsinkin murretekstien kirjoittajille.   Aakusti näkyy kulttuuri-, mielipide- ja  tiedelehtien  Kultti –sivustossa.

Nettisivua    savonkielenseura.fi  ulkonäköä on uusittu, operaattoriksi vaihtunut  kuopiolainen Easylinehost.  Sivustossa voi lukea  Aakustin numeroita vuodesta 2008 tuoreimpaan saakka ja  antaa palautetta.  Nettisivua  päivittää Pekka Ollikainen.

Osallistuminen

Kaavin kunnan järjestämässä juhlassa   31.3. luovutettiin kotiseutuneuvoksen arvo  puheenjohtaja  Seppo Konoselle,  seuraa edustivat  Tuula Ollila ja Teuvo Laakkonen.

Kotiseutuliiton alueellisten toimijoiden päivään Kuopiossa 18.5 osallistui Eila Ollikainen.

Jaakko Juteini –murretapahtumassa Hattulassa oli savolaisten edustajana   7.6.  Tuula Ollila.

Suomen heimot ry kokouksessa Kajaanissa 8.7  edusti kunniapuheenjohtaja Osmo Hänninen.

Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten Liiton  kevätkokouksen 21.3  ja syyskokouksen  14.11 kokousedustajana oli  Tuula Ollila.

Suomen Kotiseutuliiton  kotiseutupäiville  ja vuosikokoukseen 7.8   Espoossa osallistui Eila Ollikainen.

Eurooppalaisen rakennusperintöpäivän merkeissä järjestettyyn Teollisuuden  ja tekniikan perintö-seminaariin  Juankoskella 11.9.   osallistui Eila Ollikainen.

Kuopion teatterin  ” Pihkatapin”  ensi-iltaan 7.11  teatteri tarjosi  hallitukselle 10 vapaalippua. .

Perustajajäsentä,   kotiseutuneuvos Aarno Kellbergiä saattoi  siunaustilaisuudessa  Iisalmessa 21.3.

Leo Puurunen.

Kotiseutuneuvos Anna Tuovisen siunaustilaisuuteen Maaningalla 2.5. lähetettiin adressi.

Helsingin yliopiston Savolaisen ja Karjalaisen osakunnan yhteiseen 110 –vuotisjuhlaan 28.2. lähetettiin   adressi.

Yhteistyö

Savon kielen seura kuuluu Suomen Kotiseutuliittoon ja  sen aluejärjestöön  Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten liittoon ja pyrkii toteuttamaan toiminnassaan yhteisiä tavoitteita kuten kotiseutukasvatushankketta.   Seura on  Suomen heimot ry  ja Kultti ry  jäsen.

Seura  on toiminut yhteistyössä Pohjois-Savon Liiton,  Kuopion kaupungin kansalaistoiminnan aktivointiyksikön,   Ikääntyvien yliopiston ja monien kotiseutuyhdistysten kanssa.

15.02 .2016 /EO