Toimintakertomus 2004

HALLITUS:

Varsinaiset jäsenet (erovuosi suluissa): Puheenjohtaja Osmo Hänninen (05), Seppo Kononen (05), Jukka  Lappalainen (06), Marja Linnove (05), Eila Ollikainen (06), Leo Puurunen (06), varapuheenjohtaja Pekka Ropponen (06), Olavi Rytkönen (05), Aune Räsänen (05), sihteeri Marja-Riitta Saastamoinen (05), ja jäsenasioiden hoitaja Mirja Smith (06).

Varajäsenet: Anna-Liisa Happonen (05), rahastonhoitaja Kaija Heiskanen (05), Tuulikki Karhunen (05), Ritva Kokander (05), Eija Luostarinen (05), Erkki Ryynänen (05), Kari Tiihonen (06) ja Matti Väisänen (06).

Entiset tilintarkastajat jatkoivat eli Raimo Naumanen ja Mauno Airaksinen, varalla Maisu Nummi ja  Unto Sopanen.

Hallitus kokoontui viisi kertaa eli 28.1.2004 Kuopion Osuuspankissa, 17.3.2004 Savon Sanomissa,  11.5.2004 Konttilassa Puijolla, 22.9.2004 Pohjois-Savon liitossa ja 15.11.2004  Savon Sanomissa.

Aakusti: Ilmestyi neljä kertaa saaden opetusministeriön kulttuurilehtitukea ja myös Kuopion kaupungin kulttuuriapurahaa.

Nettisivut Seuralle saatiin sivut internetiin ja niitä hoitaa Kari Tiihonen.

Vuosikokous oli 4.4.2004 Varkaudessa Warkaus-salissa, jonka jälkeen valittiin Savon murremestari, siilinjärveläinen Sirkka Väätäinen.

Jäsenistö

Ainaisjäseniä on 29 (luku lisääntyi kahdella vuonna 2004). Yhteisöjäseniä oli vuonna 2004 viisi (Iisalmen ja Leppävirran kirjastot, Siilinjärven Osuuspankki, Tuusniemen kotiseutuyhdistys ja Uutis-Jousi), lisäksi viisi muuta kirjastoa tilasi Aakustin. Vuosijäsenmaksun maksoi 198 jäsentä ja loppuvuodesta liittyi vielä kuusi jäsentä, jotka maksoivat jäsenmaksun puolikkaan.

Avustuksia saatiin seuraavasti:

• Aakustille opetusministeriöltä ja Kuopion kaupungilta.
  • Murretorille Kuopion kaupungilta.
  • Murrekisoihin Kuopion kaupungilta ja Varkauden kaupungilta.
  • Savon Sanomat on tukenut ilmoituksilla Aakustin julkaisemista.
  • Lahjoituksena Aune Räsäseltä, ”rahastonhoitajan ja sihteerin puhelin- ym. kuluihin”.
  • Savon kulttuuripäiviltä saimme ”mainostuloa”.

Savon kielen seura kiittää kaikkia avustajia ja lahjoittajia.

Tapahtumia

• Savon murremestaruuskilpailut järjestettiin Varkaudessa 4.4.2004. Tilaisuus pidettiin Warkaus-salissa ja se oli osa Varkauden kaupungin 75-vuotisjuhlia. Ennen kilpailuja pidettiin seuran vuosikokous.
  • Seura muisti Kuopion yliopistolla 29.4.2004 järjestetyssä tilaisuudessa puheenjohtajaansa Osmo Hännistä, joka jäi eläkkeelle fysiologian laitokselta.
  • Kuha Häntä –tapahtumassa oli  seuran edustajana Eila Ollikainen 12.6.-13.6. Savonlinnassa.
  • Osallistuttiin Aarno Kellbergin näytelmäsarjan viidenteen eli viimeiseen kantaesitykseen, Made in Finland, 30.6. Pielavedellä.
  • Suomen murremestaruuskilpailuihin Satakunnan Merikarvialla heinäkuun kolmantena osallistui Savosta joukkue. Murremestarimme Sirkka Väätäinen oli lähes mitalisijoilla.
  • Kuopion murretori oli 5.-10.7. Kuopion torilla. Sen veti ansiokkaasti Savon murremestari v. 2003 Risto Lappalainen. Hän on lupautunut tehtävään myös jatkossa.
  • Seura oli mukana monissa eri tilaisuuksissa Minna Canthin 160-vuotistapahtumissa, mm. Poetry  Slamissa ja tiedeseminaarissa.
  • Maaningan HuiluuRuppeeemissa 17.-18.7.2004 olivat mukana ainakin Unto Eskelinen ja Risto Lappalainen sekä Erkki Ryynänen.
  • Osallistuttiin Savon Kulttuuripäiviin Tuusniemellä  10.-11.7. Kulttuuripäiviä voidaan luonnehtia erityisen tunnelmallisiksi. Olimme mukana mm. Evakkokulkueessa, jonka onnistumisesta erityisen suuri kiitos Risto Lappalaiselle.
  • Nuorten lyyrikoiden runokilpailun  (Pohjois-Savon liitto) tulos julkistettiin 8.10.2004 runoilija Lassi Nummen syntymäpäivänä Pohjois-Savon liitossa. Runokilpailun idea julkistettiin v. 2003 runoilija Lassi Nummen 75-päivien kunniaksi seuramme järjestämässä seminaarissa.
  • Bertta Räsäs-seminaari oli Savoniassa 2.12. Siellä julkistettiin Savo Cooking –keittokirja, jonka teossa olivat mukana Eila Ollikainen ja Sinikka Määttälä.
  • Savolaisen laulun vuosipäivän 9.12. kunniaksi järjestettiin Kuopion kaupungintalossa savolainen lauluilta. Siitä on tulossa perinne. Siellä sai kantaesityksensä Riitta Hämeen-Anttilan säveltämä ja Lassi Kettusen sanoittama Savon kielen seuran marssi.
  • Vuoden lopulla 17.12. käynnistettiin Pohjois-Savon liitossa vuoden 2008 valmistelu teemalla ”Kohti autonomista ja itsenäistä Suomea”.  Valmisteluryhmän puheenjohtaja on Osmo Hänninen.  Asiaa oli valmisteltu jo 22.9. seuran kokouksessa, jonka jälkeen oli yleisötilaisuus Pohjois-Savon liitossa.
  • Seura on mukana valmistelemassa J.V. Snellmanin 200-vuotisjuhlavuotta v. 2006. Juhlavuosi avataan 3.1.2006.
  • Osallistuttiin Pohjois-Savon Kotiseutuyhdistysten liiton toimintaan. Puheenjohtaja on Anna-Liisa Happonen, hallituksen jäsenenä Eila Ollikainen ja hänen varajäsenenään Marja-Riitta Saastamoinen ja rahastonhoitajana Kaija Heiskanen. Hallituksessa Kaavia edustaa Seppo Kononen ja Lapinlahtea varajäsenenä Leo Puurunen. Tervosta hallituksessa on seuran jäsen Heta Nykänen.
  • Osallistuttiin Suomen Heimojen liiton toimintaan (Osmo Hänninen, Anna-Liisa Happonen ja Marja-Riitta Saastamoinen). Heimoihin liittyi uusi jäsen; Elias Lönnrot-seura Kajaanista. Kokoukset pidettiin 1.6. Tampereella, 3.7. Merikarvialla  ja 3.11. Kajaanissa. Vetovastuussa on Hämeen Heimoliitto ry. Seuraava vetovastuu on seurallamme. Suomen murremestaruuskisat järjestää Elias Lönnrot-seura Suomussalmella la 23.7., jonka jälkeen kisat ovatkin joka toinen vuosi.
  • Savolaista kirjallisuutta ilmestyi ainakin Esko Niemiseltä  Savon murteen Uapine  vierasheimoisille ja Jouko Pirskasen Runokirja III ja Ropinsson Ruussoen elämä ja kummalliset seekkaelut.