Toimintakertomus 2005

HALLITUS:
alkaen 23.4.2005 (erovuosi suluissa):
Varsinaiset jäsenet: Puheenjohtaja Osmo Hänninen (07), varapuheenjohtaja Pekka Ropponen (06), Anna-Liisa Happonen (07), Seppo Kononen (07), Jukka Lappalainen (06), Marja Linnove (07), Eila Ollikainen (06), Leo Puurunen (06), Olavi Rytkönen (07), Aune Räsänen (07), jäsenasiat Mirja Smith (06).
Varajäsenet: Rahastonhoitaja Kaija Heiskanen (07), Jorma Julkunen (07), Ritva Kokander (07), Eija Luostarinen (07), Erkki Ryynänen (07), sihteeri, Aakustin toimittaja Marja-Riitta Saastamoinen (07), Kari Tiihonen 06), Matti Väisänen (06).
Entiset tilintarkastajat jatkoivat eli Raimo Naumanen ja Mauno Airaksinen, varalla Maisu Nummi ja Unto Sopanen.

Vuosikokous oli 23.4.2005 Pohjois-Savon liiton maakuntasalissa Savon murremestaruuskilpailujen yhteydessä.
Hallitus kokoontui viisi kertaa; 16.2.2005 Savon Sanomissa, 23.4.2005 Pohjois-Savon liiton
maakuntasalissa, 11.5.2005 Kuopion kaupunginteatterissa murrekilpailijoiden valmennuksen yhteydessä, 18.8.2005 Savon Sanomissa ja 19.10.2005 Lapinlahden kirjastossa Jukka Lappalaisen murresanakirjan Höystikkäät julkistamisen yhteydessä
Aakusti: Ilmestyi neljä kertaa saaden opetusministeriön kulttuurilehtitukea ja myös Kuopion kaupungin kulttuuriapurahaa. Lehden kansi muutettiin keltaiseksi ja koko B5:ksi.

Nettisivut Kari Tiihonen päivitti sivuja ja Elina Heiskanen uudisti sivujen ilmeen.

Jäsenistö
Jäseniä oli vuoden 2005 lopussa 251, uusia oli tullut 25. Kaksi uutta ainaisjäsentä: Tuusniemen kotiseutuyhdistys ja Savon Tomerat Naiset. Neljä yhteisöjäsentä maksoi jäsenmaksunsa.

Avustuksia saatiin seuraavasti:

• Aakustille opetusministeriöltä ja Kuopion kaupungilta.
  • Yleisavustusta Kuopion kaupungilta.
  • Vehmersalmen Vesipäiviin Kuopion kaupungilta.
  • Savon murremestaruuskisoihin Pohjois-Savon taidetoimikunnalta.
  • Aune Räsäseltä murrekisoihin.
  • Savon Sanomat on tukenut ilmoituksilla Aakustin julkaisemista.
Savon kielen seura kiittää kaikkia avustajia ja lahjoittajia.

Tapahtumia

• Pyörön palvelutalossa oli 13.4.2005 tilaisuus, jossa esiintyivät Risto Lappalainen, Jouko Pirskanen, SointuSavo ja Soitinyhtye Savonia.
  • Savon neljännet murremestaruuskilpailut järjestettiin Kuopiossa 23.4.2005 Pohjois-Savon liiton maakuntasalissa. Murremestariksi valittiin jo v. 2001 Suomen murremestariksi valittu Anneli Valta-Lisitsin. Kilpailijoita oli kahdeksan. Ennen kilpailuja pidettiin sekä hallituksen että seuran vuosikokous.
  • Seura osallistui Riitta Hämeen-Anttilan juhlakonserttiin Tuusniemellä helatorstaina 5.5. Kuulimme (ja lauloimme) siellä mm. Hämeen-Anttilan säveltämän Savon kielen seuran marssin.
  • Aapeli Rummukainen järjesti savolaisia iltamia Rauhalahdessa heinä-elokuussa.
  • Vehmersalmi-päivillä 1.-3.7.2005 esiintyvät mm. Osmo Hänninen, Risto Lappalainen ja Savonia-soitinyhtye.
  • Murretori järjestettiin Kuopion torilla 4.7.-9.7. Vetäjänä toimi Risto Lappalainen.
  • Suomen murremestaruuskilpailuissa Suomussalmella 23.7. Savon Maija-Liisa Korhonen sijoittui kolmanneksi.
  • Huiluuruppeemissa Maaningalla 14.-17.7. oli savonkielinen paneeli, johon osallistuivat Seppo Sarlund, Seppo Kääriäinen, Jyrki Katainen, Mirja Ryynänen ja Tuula Väätäinen. Risto Lappalainen mukana Ruppeemissa.
  • Savolaiset iltamat olivat Outokummussa 29.10. Mukana mm. Soitinyhtye Savonia, Olavi Rytkönen, Risto Lappalainen ja Heinäahon näytelmäpiiri.
  • Seura valmisteli osaltaan J.V. Snellmanin 200-vuotisjuhlavuotta v. 2006. Juhlavuosi avataan 3.1.2006.
  • Osallistuttiin Pohjois-Savon Kotiseutuyhdistysten liiton toimintaan. Puheenjohtaja on Anna-Liisa Happonen, hallituksen jäsenenä Eila Ollikainen, hänen varajäsenenään Marja-Riitta Saastamoinen ja rahastonhoitajana Kaija Heiskanen. Hallituksessa edustaa Lapinlahtea varajäsenenä Leo Puurunen. Tervosta hallituksessa on seuran jäsen Heta Nykänen.
  • Osallistuttiin Suomen Heimojen liiton toimintaan (Osmo Hänninen, Anna-Liisa Happonen ja Marja-Riitta Saastamoinen). Kokouksia oli neljä: 8.4.2005 Hämeenlinnassa, 21.5.2005 Kuopiossa, 23.7.2005 Suomussalmella ja 15.10.2005 Jyväskylässä. Vetovastuussa oli liittokokoukseen 21.5.2005 saakka Hämeen Heimoliitto ry. Vetovastuu siirtyi Savon kielen seuralle. Suomen murremestaruuskisat järjesti Elias Lönnrot-seura Suomussalmella la 23.7., jonka jälkeen kisat ovatkin joka toinen vuosi.
  • Seura on jäsen Kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liitto Kultti ry:ssä.
  • Kohti autonomista ja itsenäistä Suomea -projektin merkeissä oli kokouksia. Osmo Hänninen ja Anna-Liisa Happonen osallistuivat.

Muuta mainittava

• Opetusministeriön kulttuurilehtilautakuntaan valittiin Eila Ollikainen 1.4.2005-31.12.2007.
  • Suomen Kotiseutuliiton harrastusmitalin sai 18.8. seuran puheenjohtaja Osmo Hänninen.
  • Mauno Airaksinen siirsi selkokielelle C.A. Gottlundin Pieniä Runoja Suomen Pojille Ratoxi.
  • Lahjoitusprofessuuri aiheutti humanistista keskustelua vuoden mittaan.
  • Karttulan Viitakallioon Osmo Hännisen kesäpaikkaan vihittiin ekumeeninen kappeli 11.6.
  • Seuran jäsen ja pitkään hallituksessa toiminut Outi Vuorikari sai Kanttilan kulttuuriyhdistyksen tuella oman virallisen liputuspäivän Minna Canthille 19.3.2007 lähtien. Outi palkittiin Vuoden kotiseututeolla 15.11. ja Savon Sanomain toimittajat valitsivat hänet Savonmuan Hilimaksi.

Kirjallisuutta: Snellman-instituutti julkaisi Osmo Pekosen toimittaman Lassi Nummen 75-merkkipäivän juhlakirjan.
Osmo Hänninen: Ergonomia terveydenhuollossa. Selevee sannoo. Persoonia ja tunnelmia. toimittaneet Tuija Saarinen ja Outi Vuorikari.
Höystikkäät, yläsavolainen murresanakirja, koonnut Jukka Lappalainen.
Kyösti Kettunen suomensi Kalevipoegin.
Savon siännöt – Laen kiemurat ilmestyi. Tekijänä Jukka Savolainen.
Seija Pitkäsen Värssyvakka. Savoa ja Pohjanmaan murretta.
Mualiman kaaneimmat rakkaasrunot, savontajina Raili Pursiainen ja Heikki Hyvärinen.