Toimintakertomus v. 2014

Savon kielen seura r.y. toimintakertomus v. 2014

Seuran 33. toimintavuosi piti sisällään merkittävän muutoksen seuran toiminnassa, kun puheenjohtajana pitkään toiminut professori Osmo Hänninen halusi vuosikokouksessa jättää tehtävän nuoremmalle vetäjälle. Uuden puheenjohtajan Seppo Konosen johdolla on mietitty uusia toimintamuotoja, kuitenkin pitäen kärkihankkeena jo aloitettua Unto Eskelisen runokirjan julkaisemista, jonka painattamista jouduttiin rahan puutteessa lykkäämään.

Mutta huumorilla voidaan päästä rahallisia panostuksiakin parempaan näkyvyyteen. Keihäänheittäjä Antti Ruuskasen savonmurteisia puheita oli kuulosteltu ja oli ajatusta pyytää kiireistä urheilijaa joskus esiintymään. Hallituksen jäsen Teuvo Laakkonen keksi ehdottaa Pielavedellä 25.8 pidettävää EM- kansanjuhlaa sopivaksi tilaisuudeksi Ruuskasen savolaispersoonan ja kielellisen lahjakkuuden esiin nostamiseen. Antti Ruuskaselle juhlasssa ojennetusta Yljpiäviäntäjän tittelistä kunniakirjoineen kerrottiin monissa medioissa, ja saipa keihään kärjellä myöntäjäkin näkyvyyttä ja kuuluvuutta.

Unto Eskelis-runokirja

Seura käynnisti v. 2013 hankkeen kotiseutuneuvos Unto Eskelisen elämäntyötä kuvaavan runokirjan julkaisemiseksi. Laaja runotuotanto kirjoitettiin digitaaliseen muotoon, josta lehtori Katri Ahokas valikoi 180 sivun, 200 runoa laajuisen käsikirjoituksen, joka ryhmittyy mm. vuodenaikojen kierto, juhlapäivien sisältö, koti, perhe, isänmaa jne. Kuvitukseksi Pauli Saastamoisen perikunta on luvannut runojen yhteydessä julkaistuja piirroksia. Ensimmäisen painoksen kustannusarvio (500 kpl) on 6000-8000 euroa, seuraavat noin 2000 euroa. Hankkeeseen on toistaiseksi luvassa avustuksia 1500 euroa, tosin kaikilta anotuilta tahoilta ei ole saatu vastauksia. Loppuvuodesta hallitus totesi, että painatustyö on siirrettävä kevääseen tai syksyyn 2015. Unto Eskelisen kirjalle uskotaan silloinkin olevan markkinoita.

Tapahtumia

Savon kielen seuran vuosikokous 29.3. pidettiin Pohjois-Savon liiton uusitussa Maakuntasalissa. Professori Osmo Hännisen 32 vuotta kestänyttä puheenjohtajakautta muistettiin kiitoksin,   ja hänet kutsuttiin kunniapuheenjohtajaksi.

Kokouksen jälkeen pidetyssä Savon murremestaruuskilpailussa voittajaksi huasteli Matti Korhonen, jonka kotikylästä Lapinlahden Kiukoonmäestä on tullut mestareita ennenkin.

Kuudestoista Kuopion murretori 14-17.7. piti ennakkosuunnitelmien mukaan pitää Kauppatorilla, mutta torilavan käyttökorvaukset osoittautuivat seuralle liian suolaisiksi. Palattiin Satamatorille, jonne väki on oppinut tulemaan, viikon yleisömääräksi laskettiin 800-1000 henkeä. Avajaispäivänä esiintyivät entiset ja nykyiset murremestarit, tiistaina koko kaapunti Puijolta Tahkolle, keskiviikkona karjalaiset, torstaina eteläpuolelta leppävirtalaiset ja perjantaina yläsavolaiset. Murreviikon juonsivat Seppo Kononen ja Aapeli Rummukainen, järjestystä valvoi Teuvo Laakkonen ja äänentoistosta huolehti Pentti Puustinen.

Seuran arkisto oli vuokralla MLL:n perhetoimintatilassa Kasarmikadulla kaksi vuotta,kunnes toimintatila suljettiin. Uusi arkistotila saatiin Kuninkaankadulta Kuopion Klubin kellarivarastosta 28.4. alkaen.

Taalainmaan ja Värmlannin suomalaisseutujen asumusten historiasta ja kunnostustöistä kertoi arkkitehti   Arpad Sailo 26.2. Kuopion kirjastossa yleisötilaisuudessa. Muut järjestäjät olivat Pohjois-Savon Perinnepoliittinen yhdistys, Savon Arkkitehdit Safa ja KLYY.

Aakusti , savolaesuuven iänenkannattaja

Jäsenlehti Aakusti ilmestyi 4 numeroa, 26.vuosikerta, painopaikka Kuopion kaupungin painatuskeskus. Lehdelle on vakiintunut oma avustajajoukko, mutta mielellään lukijoiden kirjoituksia ja runoja. Aakusti ilmestyy 40-44 sivuisena paperilehtenä, numerot ovat luettavissa myös netissä.

Päätoimittajat: Osmo Hänninen, Seppo Kononen, taitto: Jukka Nykänen, toimituskunta: Seppo Kononen, Osmo Pekonen, Eeva-Liisa Pennanen, Riitta Raatikainen, Leo Puurunen ja Jukka Nykänen.

Nettisivut www.savonkielenseura.fi

Nettisivut julkaistiin 2004, päivityksiä teki Eero Mantere. Viime syksynä Saunalahti Oy ilmoitti lopettavansa palvelun. Sivuston uusimiseen saatiin Kuopion hyvinvointipalvelujen lautakunnalta erityisavustus. Uusittu www.savonkielenseura.fi avautui 1.11., tekijä Pekka Ollikainen, WordPress.com, Easyline Finland Oy palvelimella. Sivustolla on tietoa mm. seuran toiminnasta, murremestaruuskilpailuista ja savolaisuudesta. Arkistosivulta löytyvät numerot alkaen v. 2008 sekä 30-vuotishistoriikki.

Edustus

Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten liiton hallituksen kuului jäsenenä Ritva Kokander, loppuvuodesta alkaen Tuula Ollila. Liiton syyskokouksessa 8.11. Nilsiässä ja kotiseutukasvatushankkeen esittelyssä Riistaveden kotiseutumuseossa 30.9 oli paikalla Eila Ollikainen.

Kotiseutuliiton Kotiseutupäivillä 7-9.8. Hämeenlinnassa edusti Marja-Riitta Saastamoinen.

Suomen Heimot ry. kokouksessa ja Kainuun murremestaruuskilpailun tuomarina 5.7.  Ristijärvellä vieraili Osmo Hänninen.

Huomionosoitukset

Kunniapuheenjohtaja Osmo Hännisen 75-v. juhlaseminaarissa 6.6. yliopistolla käytti puheenvuoron Seppo Kononen.

Kriitikko Ritva Kolehmaista muistettiin 70-v. juhlassa l27.9 lahjoituksella Naisten Pankkiin.

Seuran puheenjohtaja Seppo Kononen sai kotiseutuneuvoksen arvonimen 19.12. Häntä onniteltiin kukkatervehdyksellä.-

Hallitus

Hallitus kokoontui 24.2. , 29.3., 5.5., 1.9 . ja 20.10. Kokoukset ovat pidetty Savon Sanomain toimituksen aulakabinetissa Vuorikadulla ja vuosikokouksen yhteydessä Pohjois-Savon Liiton tiloissa.

Jäsenistö

Seuran jäsenmäärä oli vuoden lopussa 271 henkilöä, joista yksi kunniajäsen ja 30 ainaisjäsentä. Vuoden aikana yhdistyksen jätti 7 henkilöä ja uusia liittyi 12, joista yksi ainaisjäsen.

Poismenneitä pitkäaikaisia jäseniä: Arvo Arkki Hyvönen 7.2., Vantaa, Kyösti Kettunen 2.5. Hämeenlinna-

19.1.2015