vuosikokous 2004

Vuosikokous 2004
Aika: 4.4.2004 klo 12.05-13.05

Paikka: Warkaus-sali, Kauppatori 6, Varkaus

Läsnä: Oheisen osanottajalistan mukaiset 20 henkeä.

1 Kokouksen avaus
Savon kielen seuran puheenjohtaja Osmo Hänninen avasi kokouksen klo 12.05.

2 Kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja kaksi ääntenlaskijaa
Puheenjohtajaksi valittiin Osmo Hänninen, sihteeriksi Marja-Riitta Saastamoinen, pöytäkirjantarkastajiksi ja samalla ääntenlaskijoiksi valittiin Maisu Nummi ja Timo Heiskanen.

3 Kokous todettiin lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.
Kokouskutsu oli ollut 27.2.2004 Savon Sanomissa ja helmikuun Aakustissa.

4 Hyväksyttiin kokouksen työjärjestys, joka perustuu sääntöihin.

5 Tilinpäätös, vuosikertomus ja tilintarkastajien lausunto
Rahastonhoitaja Kaija Heiskanen esitteli tilinpäätöksen, taseen ja murrerahastontilin tilanteen.
Pyynnöstä hän kertoi Modernin lyriikan synty -seminaarin kustannusten olevan vajaat 1.000 e.
Sihteeri luki toimintakertomuksen. Osmo Hänninen luki tilintarkastuskertomuksen.

6 Tilinpäätöksen vahvistaminen ja vastuuvapauden myöntäminen hallitukselle ja muille tilivelvollisille
Unto Eskelinen ja Asko Ruuskanen esittivät tilinpäätöksen vahvistamista. Kannatuksen jälkeen tilinpäätös vahvistettiin ja vastuuvapaus myönnettiin. Tilintarkastajille annettiin erityiskiitos tilintarkastuskertomuksesta.

7 Toimintasuunnitelman, tulo- ja menoarvion vahvistaminen sekä liittymis- ja jäsenmaksun suuruus
Sihteeri luki toimintasuunnitelman. Otettiin esille Savolaisen Osakunnan suorituttama tutkimus, jonka mukaan nuoriso ei osaa laulaa Savolaisen laulua. Seppo Kononen ehdotti, että 9. joulukuuta otettaisiin perinteeksi Savolaisen laulun laulamiseksi mm. kouluissa. Ehdotusta kannatettiin.
Toimintasuunnitelmaan lisätään 5.6. Vehmersalmen kotiseutupäivät (veteraanien muistaminen ja nuorten koulutuspäivä).
Netti-sivujen uudistaminen merkitään toimintasuunnitelmaan.
Aho-päivät, seminaari 31.7. Iisalmen kulttuurikeskuksessa. Esiintyjinä mm. Matti Lehmonen ja Olavi Rytkönen, Leo Puurunen, Anneli Valta-Lisitsin, Kai Laitinen ja Aapeli Rummukainen.
Lisätään ohjelmaan Leppävirran Puskasoitto 12.6. Ohjelmassa on murretta ja laulua.
Jäppilässä luetaan 14.5. savonkielisiä satuja.
Hyväksyttiin toimintasuunnitelma näiden lisäysten jälkeen.

Kaija Heiskanen esitteli tulo- ja menoarvion. Kirjastojen Aakusti-tilausten vähäinen määrä keskustelutti. Hyväksyttiin tulo- ja menoarvio. Jäsenmaksut pidetään ennallaan.

8 Valitaan joka toinen vuosi hallituksen puheenjohtaja
Osmo Hänninen valittiin v. 2003 puheenjohtajaksi kaksivuotiskaudeksi, joten puheenjohtajavalintaa ei tänä vuonna tehdä.

9 Valitaan hallituksen jäsenet erovuoroisten tilalle
Sihteeri kertoi erovuorossa olevat jäsenet: Jukka Lappalainen, Eila Ollikainen, Leo Puurunen, Pekka Ropponen, Mirja Smith, Outi Vuorikari ja Matti Väisänen. Jokaiselta oli tiedusteltu erikseen halukkuutta jatkaa. Todettiin, että Outi Vuorikari on halukas luopumaan varajäsenen paikasta ja hänen tilalleen ehdotettiin ja hyväksyttiin Kari Tiihonen.

Hallitus 2004-2006:
Varsinaiset jäsenet (erovuosi suluissa): Puheenjohtaja Osmo Hänninen (05), Seppo Kononen (05), Jukka Lappalainen (06), Marja Linnove (05), Eila Ollikainen (06), Leo Puurunen (06), varapuheenjohtaja Pekka Ropponen (06), Olavi Rytkönen (05), Aune Räsänen (05), sihteeri Marja-Riitta Saastamoinen (05), ja jäsenasioiden hoitaja Mirja Smith (06).
Varajäsenet: Anna-Liisa Happonen (05), rahastonhoitaja Kaija Heiskanen (05), Tuulikki Karhunen (05), Ritva Kokander (05), Eija Luostarinen (05), Erkki Ryynänen (05), Kari Tiihonen (06) ja Matti Väisänen (06).

10 Valitaan kaksi tilintarkastajaa ja heille kaksi varahenkilöä
Valittiin entiset tilintarkastajat eli Raimo Naumanen ja Mauno Airaksinen, varalle Maisu Nummi ja Unto Sopanen.

11 Muut asiat
Osmo Hänninen kertoi J.V. Snellmanin juhlavuoden 2006 suunnitelmista. Tammikuun alussa 2006 on useita tapahtumia Kuopion kaupungin järjestämänä. Saima- ja Maamiehen Ystävä
-lehdet ilmestyivät ensi kerran tammikuussa 1844.
Suunnitteilla on seminaari ”Snellman suomen kielen käyttäjänä”.
Anna-Liisa Happonen kertoi Pohjois-Savon Kotiseutuyhdistysten liiton toiminnasta ja Savon kulttuuripäivistä. Seminaarista kerrotaan Aakustissa. Kotiseutuyhdistys voisi olla mukana heinäkuun murretorilla. Todettiin, että Peuran kotiseutumuseossa on näyttely siirtolaisteemalla.
Pohjois-Savon Kotiseutuyhdistysten liitto on näyttänyt tarpeellisuutensa, totesi Leo Puurunen. Seppo Kononen muistutti Lestijärven Kotiseutupäivistä 5.-8.8.2004.
Osmo Hänninen kertoi sotamarsalkka Barclay de Tollysta, joka liittyy Suomen sotaan. Vuonna 2008 on juhlavuosi.
Leo Puurunen muistutti Eero Salmelaisesta, joka oli satujen kerääjä.
Ehdotettiin Savoon ruukkikierrosta.
Todettiin, että on suorastaan työvelvoite jakaa uutta Savon kielen seuran esitettä.

12 Kokouksen päättäminen
Kokous päättyi klo 13.05.

Osmo Hänninen        Marja-Riitta Saastamoinen
puheenjohtaja            sihteeri