Savon kielen seura r.y. toimintakertomus vuodelta 2016

Savon kielen seuran toimintavuosi oli järjestyksessä 34. ja toimintamuodot olivat vakiintuneita. Edellisvuonna kustannettu ja  myyntiin saatu Unto Eskelisen runokirja  kohensi seuran taloudellista asemaa, mutta  taloudenpidossa on  myös  laitettu ennakoivasti ”suuta säkkiä myöten”.

Jäsenlehti  Aakustin ilmestymiskertoja  supistettiin kolmeen numeroon vuodessa.  Aakustin  numerot  ovat  netissä   luettavissa, tuorein numero pian ilmestymisen jälkeen.

Savon murremestari ja murretori

Savon  15. murremestarin valinta maaliskuussa sai   huomiota mediassa. Ensimmäisen kerran mestariksi nousi  maahanmuuttaja, italialaissyntyinen Paco Nucci, jonka esiintyminen osoitti,   että värikästä  murreilmaisua pystyy oppimaan,  vaikka ei olekaan sudeettisavolainen.

Murremestaruudesta kilvoitteli kuusi kilpailija, tasapuolisesti kolmen naista ja kolme miestä.  Olavi Rytkösen johdolla työskennellyt tuomaristo arvioi kaikki esitykset korkeatasoisiksi.  Vuosikokouksen yhteydessä 18.3. Pohjois-Savon liiton maakuntasalissa pidetty kilpailu keräsi  salintäyteisen  yleisön, ja tunnelma oli  edellisvuosien tapaan leppoisa.

Vuoden päätapahtuma oli   21-23.7.   Kuopion murretori maakunnasta   saatuine esiintyjineen. Avauspäivänä nousivat lavalle uusi murremestari Paco Nucci,  edellisvuonna Suomen mestaruuteen yltänyt Hannakaisa Heikkinen  ja Eeva-Liisa Pennanen. Tarja Kröger ja Salme Karttunen vahvistivat  jatkossa,  etteivät savon naiset vaikene seurakunnassa!  Murretorin odotettuja vakioesiintyjiä olivat   Nilsiän pussihousukerho sekä Heinäahon näytelmäpiiri ja huumoriyhtye Mahottomat Lapinlahelta.  Perinteeksi muodostuneen  karjalais-savolaisen ohjelmapäivän  juonsivat  Anneli Lujanen ja Pirjo Stranden, jotka opettivat yleisölle  buaboin  kieltä, Raja-Karjalan murretta.

Joka päivä torilla kajautettiin Aaro Jalkasen sata vuotta sitten  Amerikassa sanoittama Kallavesj,  Kallavesj,  millä  juhlistettiin  savolaisten kotiseutulaulun  merkkivuotta.

Yhteistyö karjalaisten naapurien kanssa jatkui  27.10 .   illanvietossa  Salmi-Seuran kanssa ortodoksisen seurakunnan seurakuntasalissa.   Muisteltiin  tapahtumia  evakoiden saapumisessa, missä  tottapuhuen  ei oltu ristiriidoiltakaan vältytty, piirakan mallista alkaen. Mutta sitten on hyvin  keskenään  toimeen tultu.

Saariston marttojen kutsumana vierailtiin  pakkasiltana 17.1.   Saaristokaupungissa. Uuteen kaupunginosaan muuttaneet martat olivat kiinnostuneita kuulemaan alueen historiasta.   Uapeli   Veikko Huuskonen esitteli Savon parhaita puolia laulamalle savolaisesta miehestä ja maisemista.

Talous

Seuran talous vahvistui kuluvana vuonna Unto Eskelisen runokirjan myynnin ansiosta. Risto Lappalainen markkinoi kirjoja veteraaneille   ja hallituksen jäsenet välittivät  lahjakirjoiksi.  Unton runoudelle ilmaantui ystäviä myös  maakunnan ulkopuolelta.  Henkilökohtainen tarjonta  havaittiin myynnissä  tuloksekkaammaksi kuin  kaupalliset markkinointikeinot.

Avustuksena  seura sai  Kuopion kaupungin hyvinvoinnin edistämisen lautakunnalta 500 euroa, Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten liitolta   toiminta-avustustuksena  150 euroa,  kotiseutukirja-palkintona  Unton kirjasta 200 euroa ja  avustusta  Aakustin julkaisuun 1000  euroa, yhteensä 1350 euroa.  Savon Sanomat tuki ilmaisen kokoustilan lisäksi 1000 euron avustuksella.

Opetusministeriön kulttuurilehdille jakaman  tuen haku ei tuottanut tulosta, vaan anomus  hylättiin  muuttuneiden vaatimusten perusteella.

Hallitus

Hallitus kokoontui seitsemän kertaa 1.2., 22.2, 18.4., 23.5, 22.8, 22.9., 29.11.  Kokoukset pidettiin Savon Sanomain aulakabinetissa 1.kerros Vuorikatu 21.  Kokouskahvi oli valmiiksi katettuina  pöytään,   mistä vieraanvaraisuudesta  kiitokset talolle.   Vuoden viimeisen kokouksen tarjoilut hoiti     rahastonhoitajamme  Raija Uhlbäck.  Anna-Liisa Happonen  yllätti  hallituksen jäsenten merkkipäivinä täytekakuilla  ja  huolehti  Savon Tomerien naisten kanssa  vuosikokouksen yleisökahvituksen.

Hallitukseen kuuluvat varsinaisina jäseninä puheenjohtaja Seppo Kononen, varapuheenjohtaja Tuula Ollila, sihteeri  Eila Ollikainen,   Anna-Liisa Happonen,   Jukka Lappalainen, Teuvo Laakkonen, Jari Känninen, Auli Poutiainen, Raili Pursiainen, Leo Puurunen,   varajäseninä Veikko Huuskonen, Helga Ylönen, Risto Lappalainen, Pertti Pasanen, Marja-Riitta Saastamoinen, Matti Väisänen, Anneli Lujanen ja Raija Uhlbäck.

Aakusti,  nettisivut

Savolaesuuven iänenkannattaja,   Aakusti  ilmestyi 28. vsk  printtilehtenä, kolme numeroa vuodessa.   Seuran jäsenet saivat paperilehden jäsenetuna, muuten lehden vuosikertaa voi tilata vaikkapa lahjaksi, irtonumerot  5 euroa/kpl.

Aakustin päätoimittaja on  puheenjohtaja Seppo Kononen,  taittaja Jukka Nykänen, toimituskuntaan kuuluvat edellisten lisäksi Eeva-Liisa Pennanen , Riitta Raatikainen ja Leo Puurunen.

Nettisivuilla  savonkielenseura.fi  on luettavissa Aakustin numeroita  ja tietoa seurasta.  Sivut  päivittää Pekka Ollikainen.

Jäsenistö

Seurasssa oli   31.12.2016    253 henkilöjäsentä, heistä  ainaisjäseniä  31, yhteistöjäseniä  5,  lisäksi 12 kirjastoa tilaa Aakustia. Jäsenmaksu  henkilöjäseneltä  20 euroa,  ainaisjäsenmaksu  150 euroa, kannatus- ja yhteisöjäsen 30 euroa.

Osallistuminen, yhteydet

Savon kielen seura on heimoyhteistyön edistäjän Suomen Heimot ry. perustajajäsen,   ja nykyinen kunniapuheenjohtaja Osmo Hänninen toimi  puheenjohtajana yhtäjaksoisesti  18 vuoden ajan.   Hänen toimestaan  aloitettiin mm.  murteella puhumisen  Suomen mestaruuskilpailu.   Etelä-Pohjanmaan murreseura  Krannit  ryhtyi    jatkamaan  vetovastuussa, puheenjohtajana  Jorma Aro.  Krannit järjestää murteella puhumisen SM-kilpailun  5.8.2017   Ilmajoella Suomi100-juhlavuoden merkeissä.

Savon kielen seura kuuluu jäsenenä Pohjois-Savon kotiseutyhdistysten  liittoon.  Kevätkokouksessa 19.3. Kuopiossa edustajana oli  Jukka Lappalainen,  syyskokouksessa 12.11 Muuruvedellä Eila Ollikainen. Sääntömuutoksen takia jatkossa on pidetään vain yksi  kokous.

Suomen Kotiseutuliiton vuosikokouksessa 5.8.Kajaanissa kokousedustajana oli Eila Ollikainen.

Riuttalan elonkorjuujuhlassa 20.8. puhui murremestari   HannakaisaHeikkinen.

Seura on kulttuuri-, tiede- ja mielipidelehtien liitto  Kultti ry jäsen.  Aakustin  kansi ja sisällön esittely näkyy  lehtien  esittelyssä www.kultti.net

Huomionosoitukset

Annina Pellikalle myönnettiin 150 euron  avustus murrehaastattelujen tekemiseen pro gradu-työhön.

Auli  Poutiaisen 60-vuotistaiteilijajuhlassa 23.5 onnittelivat Seppo Kononen ja Anna-Liisa Happonen ojentaen evääksi  kalakukon.

60 vuotta täyttävälle  Varkaus-Seuralle   30.4.lähetettiin onnitteluna  50 euroa.

Pittsburghin Yliopiston  Finnish Room  Comitteen pyytämään  avustukseen Suomi – huoneen rakentamiseen Suomi  100 -juhlavuoden merkeissä ei seuran varojen katsottu riittävän.   Yhteydenottajalle, lapinlahtelaissyntyiselle Seija Cohenille lähetettiin   17.2. hankkeen  menestyksen toivotus ja kehotus ottaa  rahoituksesta yhteyttä  suoraan opetusministeriöön.

18.1.2017 Eila Ollikainen