Murremestarit

Voittaja joukkue 2011

Voeta kahtapuolta leipee murremestari Jouko Krögerillä Oravikoskelta,  vasemmalla Marjatta Miettinen Iisalmesta,  oikealla Irja Turunen Kuopiosta.  Kaikki kolme ovat Savon murremestareita vuosilta 2009-2011.

Murteiden uutta tulemista kaksituhatluvulla edustavat murrepuheilla pidettävät kilpailut. Savon kielen seuran vuosikokouksen yhteydessä pidettävässä mestaruuskilpailussa valitaan Savon murremestari. Vuosikokous kilpailuineen pidetään maalis-huhtikuussa Kuopiossa. Savon murremestarit ovat itseoikeutettuja kilvoittelemaan joka toinen vuosi Suomen Heimot ry:n järjestämässä Suomen murremestaruuskilpailussa. Kisaa isännöivät vuorollaan Suomen Heimot ry:n jäsenjärjestöt. Murteella puhumisen Suomen mestaruudesta kilpaillaan yksilö- ja joukkuevoitosta. Yksilökilpailun voittaja nimetään Suomen murremestariksi. Joukkuekilpailussa sijoitukset lasketaan kolmen osanottajan suorituksesta. Voittanut joukkue saa kahdeksi vuodeksi haltuun kiertopalkinnon Talonpojan Aurinko. Seuraava Suomen murremestaruuskilpailu pidetään v. 2015 heinäkuussa Kainuussa järjestäjänä Elias Lönnrot-Seura.

Murrekilpailuissa noudatettavien yhdenmukaisten sääntöjen päivitys: Olli Rytkönen

Savon murremestarit

Murremestarit 2002-2023

Terttu Rautiainen tarinoi uudeksi murremestariksi 2023