Terttu Rautiainen tarinoi uudeksi murremestariksi

Neljän vuoden tauon jälkeen Savo sai lauantaina 25. maaliskuuta uuden murremestarin, kun Savon kielen seura elvytti koronapandemian keskeyttämän kisan lauantaina Kuopiossa Pohjois-Savon liiton maakuntasalissa. Uusi mestari on tervolainen Terttu Rautiainen. Murre voi hyvin ja kiinnostaa, tupa oli täynnä huvittuneita kuuntelijoita.

Ensimmäinen murremestaruuskisa järjestettiin vuonna 2002 ja nyt nimetty on järjestyksessä kahdeksastoista. Voittajan seuraava haaste on koko Suomen murremestaruus, josta haastellaan Kuopiossa syyskuun 2. päivänä. Voittaja Rautiaisen lisäksi Savon kolmihenkiseen joukkueeseen pääsee mukaan myös lauantain kisan muita osanottajia.

Kilpailuun osallistui tällä kertaa neljä henkilöä, näistä kolme naista ja yksi mies. Kukin sai aluksi kertoa kolmisen minuuttia itse miettimiään tarinoita, minkä jälkeen tuomaristo, kisan juontaja murremestari Mikko Kokkonen ja yleisö saivat esittää omia tarkentavia kysymyksiään. Niillä testattiin, miten hyvät hoksottimet puhujilla on yllättävissä tilanteissa.

Terttu Rautiainen kertoili ostosmatkastaan Suonenjoelle, josta hänen piti hankkia uusi sauvasekoitin. Samalla tuli testattua myös, pysyykö tuore kananmuna pystyssä tietyn ajan kevätpäiväntasauksen tuntumassa. Tuomaristo oli ratkaisussaan yksimielinen ja kiitteli esitystä erinomaisen luontevaksi.

Tavan mukaan murrekisassa nimetään vain mestari ilman, että muita esiintyjiä pantaisiin sen kummemmin paremmuusjärjestykseen.

Siilinjärveläis-varpaisjärveläinen Eila Heikkilä muisteli, miten hänen lapsuudessaan pienestä vaaleanpunaisesta purukumista riitti iloa isolle joukolle moneksi päiväksi. Vesantolainen murresanojen ja -tarinoiden kerääjä Pekka Vepsäläinen kertoili tallentamansa tarinan Aapeli Heimosesta ja siasta. Kuopiolainen Maija Antikainen taas vei kuulijat mukanaan ensimmäiselle käynnilleen hammaslääkärissä lapsuutensa Sonkajärvellä.

Varsinaisen kilpailun jälkeen kuultiin vielä ylimääräisenä leppävirtalaista Milja Tuovista, joka runoesityksillään sanoi valmistautuvansa ensi vuoden murrekisaan.

Savon kielen seuran puheenjohtajana jatkaa Heikki Hyvärinen Kuopiosta. Tämän vuoden ohjelmassa on muun muassa perinteinen murretori Kuopiossa 14.7. Syyskuun 2. päivänä seura isännöi Suomen murremestaruuskisaa Kuopiossa. Savolainen kirkkopyhä järjestetään ensimmäistä kertaa Etelä-Savossa Kangasniemellä syyskuun 10. päivänä.