Savo etsii uutta murremestaria

Savoon haetaan taas seuraavaa murremestaria neljän vuoden tauon jälkeen. Paljolti koronapandemian vuoksi ei ole voitu järjestää kilpailua sitten vuoden 2019 maaliskuun. Tuolloin mestariksi puhui itsensä kuopiolainen Mikko Kokkonen, joka myöhemmin kesällä voitti myös koko Suomen murremestaruuden.

Savon mestaruudesta kisataan Savon kielen seuran vuosikokouksen yhteydessä lauantaina maaliskuun 25. päivänä. Puolilta päivin klo 12 alkava kisa alkaa Pohjois-Savon liiton maakuntasalissa Kuopion Sepänkadulla.

Jokainen kilpailija saa valmistella etukäteen kolmen minuutin esityksen, minkä jälkeen Savon kielen seuran nimeämä tuomaristo vielä testaa puhujan hoksottimia omilla kysymyksillään. Ikärajoituksia ei ole. Ainoa este on, ettei mestaruutta ole lupa yrittää kolmea kertaa useammin.

Kilpailun juontaa Mikko Kokkonen, joka myös ottaa vastaan ilmoittaumisia etukäteen sähköpostitse osoitteella mikko.kokkonen@dlc.fi tai puhelimitse 0400 672 373. Jos muilta kiireiltä ei ehdi, mukaan ehtii myös kilpailupäivänä tulemalla paikalle puolta tuntia ennen H-hetkeä.

Yleisö on tervetullut seuraamaan savolaisten sanailua ja kannustamaan omiaan. Uusi murremestari ja kisan parhaimmisto pääsee edustamaan Savoa alkusyksystä Suomen murremestaruuskisassa, joka sekin on ollut tauolla. Mikko Kokkosen mestaruuden myötä SM-kisa käydään Kuopiossa 2.9.

Lisätietoja: Seppo Kononen, Savon kielen seura, puh. 050 546 1317