Toimintakertomus 2003

HALLITUS:

Hallitukseen kuuluivat v. 2003 :

Varsinaiset jäsenet (erovuosi suluissa): Puheenjohtaja Osmo Hänninen (05), Seppo Kononen (05), Jukka Lappalainen (04), Marja Linnove (05), Eila Ollikainen (04), Leo Puurunen (04), varapuheenjohtaja Pekka Ropponen (04), Olavi Rytkönen (05), Aune Räsänen (05), sihteeri Marja-Riitta Saastamoinen (05) ja jäsenasioiden hoitaja Mirja Smith (04).

Varalla ovat: Anna-Liisa Happonen (05), rahastonhoitaja Kaija Heiskanen (05), Tuulikki Karhunen (05), Ritva Kokander (05), Eija Luostarinen (05), Erkki Ryynänen (05), Outi Vuorikari (04) ja Matti Väisänen (04).

Hallitus kokoontui neljä kertaa: Savon Sanomissa 25.2 ja 13.5., Pajaharjussa 10.8. ja Kuopion Automuseossa 14.10.

Tilintarkastajat: Raimo Naumanen ja Mauno Airaksinen. Varalla Maisu Nummi ja Unto Sopanen.

Jäsenistö: Seurassa oli jäseniä 265 vuoden 2003 lopussa. Uusia jäseniä tuli 16.

Aakusti: Ilmestyi neljä kertaa saaden opetusministeriön kulttuurilehtitukea ja myös Kuopion kaupungin kulttuuriapurahaa. Vuoden 2002 numerosta 4, Erikois-Aakustista, otettiin kaksi lisäpainosta.

Vuosikokous: 5.4.2003 Pohjois-Savon liiton maakuntasalissa. Samalla valittiin Savon murremestari SM-murrekisoja varten.

Tapahtumat:

• Seuran jäseniä osallistui Savo seilaa –risteilyyn 21.-22.3.
  • Osallistuttiin 9.5. Pohjois-Savon liitossa järjestettyyn Kulttuuriympäristö – oma katiska kahtomata -seminaariin
  • Aakustia myytiin Suomen Sotaveteraaniliikkeen Naisjärjestön Sisarpäivillä Pohjois-Savon Ammattiopistossa 7.6.
  • Aarno Kellbergin näytelmän Elämää ja kiusauksia ensi-ilta Pielavedellä 27.6.
  • Kuopion murretori 30.6.-5.7.
  • Puheenjohtaja ja sihteeri osallistuivat Matkanjohtajaklubin puitteissa maakuntaretkien suunnitteluun Osmo-laivalla 2.7.
  • SM-murrekisat olivat Isossakyrössä 5.7. Savon murremestari Risto Lappalainen sijoittui henkilökohtaisessa kisassa neljänneksi ja Liisa Korkalainen kuudenneksi.
  • Muistettiin Aakustin alulle laittanutta Lassi Koposta hänen 75-vuotispäivänään 15.7.
  • Mainio Maaninka -päivillä murremestari Risto Lappalainen esiintyi 3.8. Aakusti esillä.
  • Osallistuttiin Humanismin päiviin Canthiassa 3.-4.10.
  • Modernin lyriikan synty –seminaari järjestettiin 7.11. runoilija Lassi Nummen syntymäpäivän kunniaksi Pohjois-Savon liiton kanssa. Tilaisuudessa maakuntajohtaja julisti yhdessä Lassi Nummen kanssa runokilpailun nuorille. Palkinto on tarkoitus luovuttaa Lassi Nummen syntymäpäivänä eli lokakuun yhdeksäntenä Pohjois-Savon liitossa.
  • Pohjois-Savon liitossa perustettiin 11.11. Pohjois-Savon Kotiseutuyhdistysten liitto. Sen puheenjohtajana toimii Anna-Liisa Happonen, edustaen Tuusniemen kotiseutuyhdistystä. Savon kielen seuran jäseniä on muitakin joko kotiseutuyhdistysten liiton hallituksessa tai jäseninä edustamassa paikallisia kotiseutuyhdistyksiä: Savon kielen seuran rahastonhoitaja Kaija Heiskanen toimii Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten liiton rahastonhoitajana ja hallituksessa Eila Ollikainen edustaa Savon kielen seuraa varajäsenenään Marja-Riitta Saastamoinen, Seppo Kononen edustaa Kaavia ja Leo Puurunen on Lapinlahdelta varajäsenenä.

Heimojen liitto: Osallistuttiin Heimojen liiton kokouksiin; 20.2.2003 Tuurin kyläkaupassa, 16.5. Mikkelin Kenkäverossa, 5.7., myös liittokokous, Isossakyrössä SM-murrekisojen yhteydessä, 14.8. Tampereella ravintola Plevnassa ja 26.9. Luvialla Kalle Westerin kotona. Liittoon on tulossa uusi jäsen; Elias Lönnrot –seura Kajaanista.

Jäsenten ja muiden aktivistien toimintaa:

Outi Vuorikari vaikutti Minna Canthin liputuspäivän saamiseen. Julkaistiin Minna Canth -kortti ja valmisteltiin Minna Canthin 160-syntymävuotta. Eila Ollikainen on valmisteluissa mukana.

Olavi Rytkönen sai Vuoden lukijan palkinnon Runokukostaan. Hän oli myös ehdolla Kivipää-palkinnon saajaksi. Hän opasti Kuopiossa kaksikerroksisessa bussissa matkailijoita. Hän toimi Savon murrekisojen päätuomarina ja oli Aku Ankan savonnoksen tuomaristossa ynnä muuta.

Kuuma murrekeskustelu käynnistettiin Savon Sanomissa 21.10. Kommenttinsa heitti lehdessä mm. Olavi Rytkönen, itsenään murrekirjallisuuden palkkatappajaksi tituleeraava.

Olavi Rytkönen osallistui Helsingissä Savon mafian kokoontumiseen.

Leo Puurunen julkaisi kirjan nimeltä Lisää sattumia Lapinlahdelta. Lisäksi hän julkaisi Osulan satavuotishistoriikin.

Maaninkalainen Seija Pitkänen julkaisi savonmurteiset kirjat Piäkkösen pariskunnasta Savolainen parsuheopas ja Kyllä se luotu lokse tulloo, Kaesan ja Kallen rakkaastarina.

Jouko Pirskasen Vänrikki Toolin tarinat julkaistiin joulukuun alussa.

Pekka Vepsäläiseltä ilmestyi kirja Aena kun silimä välttää.

Seppo Kononen sai Itä-Suomen läänin toimittajapalkinnon.

Anna-Liisa Happonen valittiin mm. Pohjois-Savon Kotiseutuyhdistysten liiton puheenjohtajaksi.

Aarno Kellbergin näytelmää Elämää ja kiusauksia esitettiin Pielavedellä.

Ritva Kokander esitti Lassi Nummen runoja Modernin lyriikan synty -seminaarissa.

Tuulikki Karhunen perheineen kertoi lukuharrastuksistaan 11.12. Ikääntyvien yliopistossa Kuopion kaupungintalossa.

Kiitoksia ym.

Savon kielen sihteerinä ja rahastonhoitajana toiminutta Eija Luostarista kiitettiin tarjoamalla hänelle päivällinen Modernin lyriikan synty -seminaarin yhteydessä Savoniassa.

Seura kiittää kaikkia aktiivisia jäseniään ja hallituksen jäseniä, erikoisesti Aune Räsästä tuesta ja Ritva Kokanderia esiintymisistään.

Savonkieliset Tiernapoikien sanat toimitettiin Karttulassa esittämistä varten musiikinopettaja Irma Seesjärvelle.

Savonkielinen Marseljeesi lähetettiin Yleisradion Kirjaston Tietopalveluun Sari Joverolle ja savonkielinen Jouluevankeliumi (sav. Unto Eskelinen) Suomussalmelle seurakuntaan Risto Kormilaiselle mm. Kauneimpia joululauluja –tilaisuutta varten.

Savolaisen laulua on nyt käännetty liettuaksi. Kääntäjä on liettualainen professori Kestas Tiknevicius, joka osaa suomea.