Savon ja Suomen murremestaruudesta kilpaillaan 2015

Savon ja Suomen murremestaruudesta kilpaillaan

Tuasj kysytään savolaesta puhetaetoo. Savon kielen seuran järjestämä  Savon murremestaruuskilpailu käyvään lauantaina 28.3.2015  klo  12 Pohjois-Savon liiton Maakuntasalissa  Sepänkatu 1, Kuopio
Kilpailun säännöt ovat entiset. Ensimmäisessä osioissa kilpailijalla on neljä minuuttia aikaa antaa vapaamuotoinen näyte murteella puhumisesta. Aihe ja tyylilaji tässä ennakkoon itsenäisesti valmistetussa osioissa ovat vapaat. Toisessa osassa tuomaristo haastattelee kilpailijat ja itse kukin vastailee hänelle sopivimmalla tyylillään. Tavoitteena on luonteva murteellinen puheilmaisu, ei mikään sisäluku, tosin paperinkin käyttö muistin tukena on luvallista.
Kilpailu on avoin eli kuka tahansa, jonka suuussa kielj kiäntyy on tervetullut esittelemään taitoaan. Ennakkoon voi ilmoittautua seuran sihteerille Eila Ollikainen puh. 044 2757442 tai e-mail: eila.ollikainen@dnainternet.net tai viimeistään puolta tuntia ennen kilpailupaikalla.
Parhaille on tilaisuus päästä murteella puhumisen SM-kilpailuun Kajaanissa   5.7.2015.   Siellä kilpaillaan heimojen kesken puhetaidossa.