Maailmaa parannetaan myös kolmipäiväisellä murretorilla

Murretori on ollut olennainen osa Kuopion kesäistä torielämää koko tämän kuluvan vuosituhannen ajan ja niin myös tänä kesänä. Savon kielen seuran järjestämä kolmipäiväinen murreiloittelu alkaa Kuopion kauppatorilla ensi viikona torstaina 5.7. ja päättyy lauantaina 7.7. Puhetta ja musiikkia on tarjolla päivittäin puolisentoista tuntia klo 12-13.30. Jos ei maailma puhumalla paranne, niin ainakin se tuntuu hetken aikaa hauskemmalta.

Kun Kuopiossa ja Savossa ollaan, niin päällimmäisenä kuuluu torilla väistämättä savon murre kaikin maustein tämän vuoden murremestarin Keijo Karhusen ja muiden tunnustettujen murteenpuhujien johdolla. Mutta samaan kuoroon mahtuu toki myös maan muitten murteitten edustajia aina Suomen Turkua myöten. Eri toten päätöspäivälle lauantaille on valmisteltu tuhti karjalainen kattaus, kun on laskettu, että jopa joka viidennellä savolaisella on juuria Karjalassa.

Suomen murremestaruuskilpailuissa on nyt välivuosi, mutta takavuosilta menestystä on tullut savolaisille roppakaupalla. Esimerkiksi vuosi sitten Savon kielen seuran joukkue voitti joukkuemestaruuden..

Murre ei kuulu vain puheessa, vaan yhtä lailla se tulee esiin myös laulussa ja soitossa. Murretorilla musiikkia savolaiseen tapaan kuullaan muun muassa Kuopion pelimanneilta ja Nilsiän pussihousukerholta. Lukuhaluisille torilla on tarjolla savolaista kirjallisuutta.